Wie heeft woorden uitgevonden?
On december 19, 2021 by adminA. Hoi, Madi. Ik had dezelfde vraag op jouw leeftijd. Katten “miauwen”, koeien “loeien”, varkens “knorren”, en honden “blaffen”. Ook bellen en telefoons “rinkelen”, muggen “zoemen”, mensen die de woorden van een liedje niet kennen “zoemen”, en krijt kan over een schoolbord “krijsen”. De eerste woorden waren dus waarschijnlijk een poging om de geluiden die men hoorde te laten weerklinken. Google de term “onomatopee” om meer te weten te komen over dit onderwerp.
Op jonge leeftijd lieten mijn leraren mij kennismaken met de eerste strofe van Edgar Allen Poe’s “The Bells” =>
… en ik herinner me de gelegenheid nog steeds. Lees het eerste couplet een paar keer hardop. Blijf het desnoods herhalen tot je “OH!!” zegt en je hebt misschien een ervaring die je je een leven lang zult herinneren, en ook een antwoord op je vraag.
(Als je het hebt opgegeven, het gedicht gaat over klokken, maar als je het hardop hoort, klinkt het eigenlijk als het luiden van een heleboel verschillende klokken.).
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Striving to live Aloha
2007
A. Madi, heeft je wiskundeleraar je ooit je werk zowel voor- als achterwaarts laten zien? Dan zou je aan je vraag kunnen toevoegen “Is er een beschaving bekend die geen woorden had”? Als je een beschaving kunt vinden die geen woorden had, kun je misschien het antwoord afleiden op de vraag “waar komen woorden vandaan?”
Sheldon Taylor
supply chain electronics
Wake Forest, North Carolina
2007
A. Madi, woorden zijn geëvolueerd uit geluiden. We hebben allemaal dieren geluiden horen maken – leeuwen brullen, honden grommen enz. Walvissen zijn waarschijnlijk de beste communicatoren, want zij kunnen met elkaar “praten” over duizenden kilometers oceaan, gewoon door geluiden in het water te maken. De meeste dierengeluiden zijn meestal waarschuwingen, maar zijn toch een eenvoudige vorm van communicatie. Bij de apen, zoals chimpansees en gorilla’s, zijn de geluiden ingewikkelder en kunnen ze voor een andere aap verschillende dingen betekenen. Woorden zijn eenvoudigweg uit deze geluiden geëvolueerd en zijn verder ontwikkeld naarmate onze hersenen zich ontwikkelden.
Trevor Crichton
R&D-praktijkwetenschapper
Chesham, Bucks, UK
2007
Hi Trevor, ik ben het er misschien een beetje mee oneens om Madi dit te vertellen. Het geeft de gevolgtrekking dat mensen in het verleden misschien naar dingen wezen en het geluid “oook, oook” maakten om met elkaar te communiceren. Ik zie deze draad al snel naar de meningenpagina verwezen worden 🙂
Sheldon Taylor
supply chain electronics
Wake Forest, North Carolina
2007
Sheldon, ik ben er zeker van dat mensen een aantal jaren geleden communiceerden door vreemde geluiden te maken en naar dingen te wijzen. Je hoeft alleen maar te kijken naar toen Europese kolonisten aankwamen in (voor hen) onbekende landen – niet alleen wisten de oorspronkelijke ontdekkingsreizigers niet van het bestaan van deze plaatsen, ze waren zeker niet vloeiend in een lokale taal! De enige manier waarop zij konden communiceren, als zij dat al wilden, was door een voorwerp te hebben en geluiden te maken die dat voorwerp in hun eigen taal weergaven. Dit is je “oook oook” en is nog steeds de manier waarop we vreemde talen leren en zelfs hoe we leren praten. Kijk hoe een ouder communiceert en zijn pasgeboren baby woorden en geluiden leert – het is niet veel beter dan “oook oook”, maar de baby krijgt al snel het idee en begint het geluid te herkennen en te relateren aan een voorwerp of actie.
Bedenk dat een woord een volkomen kunstmatig iets is – het is onze definitie van een mechanisme waarmee we communiceren. Inderdaad, het Engelse “woord” is “Wort” in het Duits, “mot” in het Frans, “parola” in het Italiaans en “palabra” in het Spaans – het zijn allemaal verschillende schrijfwijzen en klanken maar ze betekenen hetzelfde.
Een woord is eenvoudigweg een taaleenheid die bestaat uit een reeks morfen die met elkaar verbonden zijn tot een reeks letters of klanken met een erkende fonetische waarde en die een betekenis hebben.
Homo sapiens heeft een communicatiemiddel ontwikkeld dat berust op het voortbrengen van klanken die een bepaalde structuur hebben en zich binnen een bepaald hoorbaar bereik bevinden. Andere dieren hebben andere methoden van communicatie ontwikkeld die gebruik maken van andere frequenties (of hoorbare bereiken) en (waarschijnlijk) een andere syntaxis, hoewel ik deze laatste opmerking niet kan bevestigen omdat ik helaas buitengewoon slecht walvis of dolfijn kan spreken; bovendien ken ik niemand die in staat is om met dergelijke dieren te communiceren.
Ik ben het ermee eens dat dit een domme draad zou kunnen worden, maar het is bijna zomer en het “domme seizoen”, dus misschien mag het zich ontwikkelen,…….. net als taal?!
Trevor Crichton
R&D praktisch wetenschapper
Chesham, Bucks, UK
2007
Hi Sheldon,
Heck, ik ben het zeker met Trevor eens, een meesterwerk van dialoog.
Geweldig, ik moest dat woord MORPHENES opzoeken
Misschien waren sommige van je voorouders Neanderthalers? En ze gromden zeker veel, maar nu, dankzij Engeland, spreek je grotendeels Engels en kunnen we je, hopelijk, begrijpen… wat de kunst van communicatie is.
Arme oude Madi… Ik hoop dat dit haar en haar arme ouders enigszins zal helpen.
Freeman Newton
White Rock, British Columbia, Canada
(Het is onze trieste plicht u mede te delen dat Freeman op 21 april 2012 is overleden
. R.I.P. oude vriend).
2007
… Dr. Richard G. Klein van de Stanford Universiteit en anderen geloven dat een belangrijke genetisch gebaseerde neurologische verandering, zoals de ontwikkeling van taal, ongeveer 50.000 jaar geleden plaatsvond.
…van de “Ice Age Civilizations” website.
Sheldon Taylor
supply chain electronics
Wake Forest, North Carolina
2007
Freeman,
Een moderner woord voor morfeen is foneem – het is een basiseenheid van geluid die zich opbouwt tot een woord of zinsdeel. In feite heb ik slechts in een paar zeer oude verwijzingen morphene in deze betekenis gevonden, dus het is nu waarschijnlijk een verouderde term… Zo zie je maar hoe taal evolueert!
Trevor Crichton
R&D praktisch wetenschapper
Chesham, Bucks, UK
2007
Madi, geloof niemand die je vertelt dat je voorouders Neanderthalers waren. Arme jongen. Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen taal, spraak, stem en geluid, en ook woorden. Zoals ik hierboven al zei, zijn woorden een voorstelling van iets. Om woorden te gebruiken, heb je een communicatiemiddel nodig; dit kan zijn door geluid, zoals in spraak, zicht, zoals in lezen of door tekens, zoals in gebarentaal. We hoeven dus niet te kunnen praten om te kunnen communiceren en woorden te kunnen gebruiken – we kunnen allemaal lezen en dat gebruikt woorden, maar we hoeven niet te kunnen praten om te kunnen lezen. De meest elementaire vorm van communicatie is echter geluid of gebaar, hoewel woorden kunnen worden gevormd door een breed scala van methoden. Ik ben best bereid te aanvaarden dat het vermogen om te spreken een recente evolutionaire gebeurtenis is, maar ik geloof nog steeds dat het gebruik van woorden geen spraak vereist, zoals wij die begrijpen, of het vermogen om te spreken – er is alleen een methode nodig om een concept over te brengen aan een ander wezen, of dat nu een dier of een mens is. Dit komt uit een tekst die ik net heb afgerond voor een leesles: James Watts |
2007
Taal…. evolueert niet van eenvoudig naar complex, zoals de evolutionaire theorie zou voorspellen. Evolutionisten zouden verwachten dat naarmate het brein van de mens evolueert en meer mogelijkheden krijgt, taal rijker en complexer zou moeten worden.
Gelukkig genoeg ging ik naar de middelbare school in de tijd dat vier semesters Latijn vereist waren om de middelbare school af te ronden. Nu kan men aan de universiteit afstuderen zonder één semester Latijn te volgen. Het resultaat is dat de meeste jongere Amerikanen niet weten hoe ze een zelfstandig naamwoord moeten vervormen of een werkwoord moeten vervoegen – en dat is zeker te merken aan de e-mail die we krijgen! Taalvaardigheden zijn aan het devolueren, niet aan het evolueren! Laat het duidelijk zijn dat wetenschappers die talen bestuderen zich realiseren dat de oorsprong van menselijke talen niet strookt met de evolutietheorie.(Jones) “www.scienceagainstevolution.org” Seven Mysteries of Evolution, 2004.
Sheldon Taylor
supply chain electronics
Wake Forest, North Carolina
2007
Ja, Sheldon, taalvaardigheden devolueren — al wijt ik dat aan een video-oriëntatie, een jeugdcultuur, en een algemene afkeer van strengheid. Maar laten we hier alsjeblieft geen evolutiedebat gaan voeren 🙂
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Streven naar Aloha
2007
Trevor is ermee begonnen! 🙂
Sheldon Taylor
supply chain electronics
Wake Forest, North Carolina
2007
Ik moet een woordje meespreken !
Oeroude taal was een reeks van grunts … dat is wat veel dieren nog steeds gebruiken.
Ik ben het zeker 100% eens met wat Sheldon zegt over taal.
Maar een Amerikaan (?) die latijn heeft geleerd? Ik dacht niet dat het op Amerikaanse scholen werd onderwezen.
Maar ik kreeg mijn verdiende loon in Duitsland… mijn vriend had een bevriende agent, we waren allemaal ongeveer 22 jaar oud… en in plaats van te zeggen It’s a Matter of Taste (Geschmacksache) antwoordde ik hooghartig De Gustibus Nihil Disputandem Est … en zei agent antwoordde in vloeiend Latijn dat me in vlammen neerschoot.
Sindsdien heb ik een minderwaardigheidscomplex.
Ars langae, vita brevis.
Freeman Newton
White Rock, British Columbia, Canada
(Het is onze trieste plicht om te melden dat Freeman is overleden
op 21 april 2012. R.I.P. oude vriend).
December 13, 2008
Ik heb me altijd afgevraagd of ze woorden heetten voordat ze geschreven werden. Veel verder op deze pagina werd gesproken over Neanderthalers die ‘ook ook’ als woord gebruikten. Dat is toch kinderachtig. Aangenomen dat Neanderthalers hebben bestaan (ik heb gewoon geen zin om partij te kiezen) en aangenomen dat het waar IS dat hun hersencapaciteit groter was dan de onze (zoals al eerder door de wetenschap is gepresenteerd) dan moeten we aannemen dat ze meer erkenning waard zijn dan twee herhaalde lettergrepen.
Er zijn oneindig veel mogelijke combinaties in gesproken woorden en lettergrepen. Het is dan even waarschijnlijk, nietwaar, dat zij vuur ‘verstenend licht van de mens’ noemden. Ze kunnen gewoon verschillende betekenissen hebben gehad voor de woorden.
Persoonlijk geloof ik dat taal al zo lang bestaat als welk dier ook. Zelfs een dier dat geluid maakt om zijn leefgebied te beschermen heeft een ‘betekenis’ voor zijn geluid, toch?
Dus zolang er geluid is van dieren, is er taal geweest.
Hoewel ik 15 ben en zak voor Engels, dus wat weet ik ervan? 😛
Stephen Holt
– Wiltshire,Engeland
December 17, 2008
Dank je voor het meedoen aan de discussie, Stephen. Ik onderschrijf de theorie dat Neanderthalers bestonden, en dat ze om nog onbekende reden verdwenen. Misschien oorlog met “ons”, misschien een plaag van een soort. Misschien een huwelijk met “ons” — hun genen waren zo recessief dat de overblijvers snel uitstierven.
Ik zal een theorie opperen die Sheldon misschien leuk vindt. Onlangs is aangetoond dat het oude gezegde dat blinden beter horen dan zienden, waar is en een biologische basis heeft. Hersenscans tonen aan dat de scheidslijn in de hersenen tussen het gebied dat bestemd is voor het verwerken van beelden en het gebied dat bestemd is voor het verwerken van geluiden, geleidelijk verschuift nadat iemand zijn gezichtsvermogen heeft verloren. De hersenen verspillen niet graag ruimte, en het gebied voor visuele processen krimpt in terwijl het gebied voor auditieve verwerking groeit in het nieuw beschikbare hersengebied.
Is het niet mogelijk dat spraak geleidelijk aan belangrijker werd met elke generatie en dat, zelfs als de mensheid geen jota geëvolueerd is, het spraakgebied van elke zuigeling nu groter en bekwamer wordt dan in de prehistorie door de eisen die wij eraan stellen? Het is ook algemeen bekend dat jonge kinderen veel gemakkelijker vreemde talen leren dan volwassenen. Is het niet mogelijk dat dat komt doordat hun hersenen nog niet zo vol en “ingebrand” zijn, waardoor er meer ruimte is voor die vreemde taalgebieden om gemakkelijk te groeien?
En Stephen, jij bent duidelijk een slimme jongen. Als Engels je niet lukt, kun je misschien eens kijken of jouw school of een andere plaatselijke school een zomercursus “Taalfilosofie” heeft. Het zou Engels boeiend kunnen maken in plaats van een sleur — ik weet dat het voor mij werkte.
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Striving to live Aloha
March 10, 2009
Ik heb me altijd afgevraagd wie woorden heeft uitgevonden. Maar niemand weet het. Ik heb het mijn ouders en andere mensen gevraagd, maar het antwoord was altijd ‘I Don’t Know’. Dus op een dag kwam ik op het idee om het te googelen.Het probleem was dat ik niets vond wat ik nog niet wist.
Dank je,
Lindsay B
– Deatsville, Alabama
March 13, 2009
Hi, Lindsay. Wat denk je van deze hypothese dan: Sommige talen zijn zo totaal verschillend van andere dat dit bewijst dat ze geen gemeenschappelijke oorsprong hebben; dat wil zeggen dat meerdere mensen woorden hebben uitgevonden.
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Streven naar Aloha
Mei 23, 2009
Ik had precies dezelfde vraag, maar als mensen het antwoord vinden, kan het ons eeuwen terug in de tijd brengen!
Hafsa Y.
– Engeland
-1 januari 2010
Ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ik ben nog maar jong maar heb hier en daar wat van doorgelezen en jullie theorieën zijn erg interessant.
Misschien hebben de klanken en dingen de woorden gemaakt? Ik weet het niet maar dit klinkt allemaal correct.
Dank u voor het beantwoorden van mijn vraag!:)
kina agius
– sydney, new south wales, australia
Februari 15, 2011
Hoi,
Hopend dat dit zou bijdragen aan de vraag. Mijn antwoord is gebaseerd op de Bijbel en het loopt op deze manier: In den beginne was het Woord. En het Woord was bij God. Bedankt! 🙂
Rogelio Jose
– Pasay City, Metro Manila, Philippines
April 28, 2011
Dit is mijn mening, let er tot op zekere hoogte op.
Alle dingen zijn, en zullen voor altijd verzegeld blijven zolang we kibbelen, niemand kan met zekerheid zeggen of iemand gelijk heeft;
hell zelfs de wereld die we waarnemen kan anders zijn dan de wereld die is, en alles wat we weten is zolang we de dingen zien in onze eigen graad van intellect, zullen we nooit echt evolueren of leren, ik geloof dat we geboren worden met de kennis dat we “leren”, dat we nooit echt iets nieuws leren.
Dat is mijn mening.
Ideeën om over na te denken, dit is mijn eigen lezing voor u volwassenen, ik ben pas zestien jaar oud, en ik ben al een filosofiestudent aan de Washington State University; ik ben bijna een jaar geleden afgestudeerd van de middelbare school, en ik ben nog steeds de gedachten van het verleden aan het ontsluiten.
Dank je voor je tijd, ik geniet echt van dit soort onderwerpen.
Daniel B.
– Vancouver, Washington, Amerika
Hi, Daniel. Bedankt voor de denkpistes.
Ik heb begrepen dat Plato het met je eens was dat “de wereld die wij waarnemen anders kan zijn dan de wereld die is”. Hij zei iets ongeveer in deze strekking (je zult het verhaal waarschijnlijk wel goed leren in je studie): We worden allemaal geketend geboren in een grot, met ons gezicht naar de muur, onze rug naar de opening naar de buitenwereld, in de overtuiging dat de schaduwen die we over de muur zien spelen de hele werkelijkheid zijn.
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Striving to live Aloha
May 6, 2011
Q. Wanneer denk je dat woorden bij wijze van spreken zijn uitgevonden?
Mijn ouders zeggen niet lang geleden, maar ik geloof ze niet.
molly j
Ik ben 10 – Florida
Hoi, Molly. De Homo Sapiens (mens) bestond ongeveer 150.000 jaar geleden voor het eerst. Alle andere vormen van mensachtigen waren op zijn minst 30.000 jaar geleden uitgestorven. De beste gok van veel mensen is dat woorden zijn uitgevonden door Homo Sapiens, en dat was ergens in die periode. Je bent waarschijnlijk te jong om er veel van te begrijpen, maar pandora.cii.wwu.edu/vajda/ling201/test1materials/origin_of_language.htm heeft een zeer goede dekking van alle theorieën.
Sommige van deze dingen weten we niet echt en zullen we misschien nooit weten, dus is het een kwestie van gissen. Mijn eigen gok is dat, omdat sommige talen zo totaal anders zijn dan andere, de echte ontwikkeling van taal plaatsvond na de grote migratie, die ongeveer 80.000 jaar geleden begon. Maar gissingen zijn slechts gissingen 🙂
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Strevend om Aloha te leven
23 juli 2011
Goed:
Dat was de meest intelligente en liefdevolle blogreeks die ik ooit heb gezien.
Omwille van de eerlijkheid van wat er werd gezegd en nog belangrijker om wat er niet werd gezegd. Wat me echt raakte was de liefde die iedereen had/heeft in hun antwoord aan een klein meisje, dat helaas nooit meer terugkwam om de mooie antwoorden te horen. Een bewijs dat het in het leven allemaal om mensen draait.
Bad (Een slechte inzending-ook al is het wat ik denk):
Konden we als volwassenen elkaar maar met zoveel liefde behandelen. Maar dan zijn er mensen (politici) die woorden gebruiken om onwetende mensen te manipuleren om de vrije onafhankelijke denkers tot slaaf te maken om hun vriendjeskapitalisme, socialisme en communisme te implementeren. Het beperkt ieders individualiteit door de tijd en aandacht van elk individu tot slaaf te maken. Wij zijn slaven onbevlekt! Aangezien alle nieuwe ideeën (en waarde) afkomstig zijn van één enkel individu, is er een Pandora-hoop. Zolang er geld is zullen er pogingen zijn om uw tijd en geld te plunderen met geïnstitutionaliseerd parasitair gedrag in de naam van God, regering, of land. Ja, dit zijn allemaal woorden waarmee jullie zijn geïndoctrineerd in de hersenspoelingsscholen. Mijn advies aan kinderen is: geef nooit je beslissing op en ontsla iedereen die jou of je beslissingen probeert te veranderen als je weet dat je gelijk hebt. Maar als je ongelijk hebt, aanvaard dan de gevolgen. Een fout is pas een fout als hij voor de meesten van ons gecorrigeerd wordt. Als je om jezelf en anderen geeft zul je de juiste beslissingen nemen, maar het zullen wel jouw beslissingen zijn. Naarmate je groeit zullen mensen, filosofen, mystici en straatschooiers deze geluiden en woorden gebruiken om te proberen je te beheersen, meestal om je geld te krijgen, want het zijn luiaards. Maar je bent nu echt vrij. Vrij gebruik makend van concepten die werden uitgedrukt in woorden die werden uitgedrukt in klanken. Ga nu voorwaarts en doe grootse dingen, omdat je daartoe besluit en het voor jezelf doet. Je zult van het leven houden en je beker zal overlopen naar al je dierbaren en je zult gelukkig zijn. Alleen een echt onwetend persoon zal altijd doen wat hem gezegd wordt.
Charles Nicol
– USA
January 4, 2012
Hello.
Een paar dagen geleden begon ik me af te vragen: wie heeft de dingen uitgevonden die we vandaag de dag zien, zoals wiskunde en de Engelse taal. Ik begon me af te vragen hoe ze dat konden doen. Hoe bedenk je een plusteken, een letter, of een leesteken? Toen ik het opzocht, was dit het eerste wat tevoorschijn kwam. Ik heb de vorige berichten gelezen, en ik vond het erg nuttig. ^_^ tho slightly confusing…
Amada Reeve
– Tennessee, United States
April 26, 2012
Ik hoorde onlangs het liedje van nas en damian marley… Het is tot nadenken stemmend. De titel van het liedje is patience… Ik citeer “who made up words who made up numbers and what kind of spell is mankind under….”. Ik had zelf ook veel antwoorden zoals dat het afhangt of je in de schepping of evolutie gelooft. Voor hen die in de schepping geloven dan is het antwoord simpel: het is de schepper zelf. Voor degenen die in evolutie geloven, geloof ik dat woorden op dezelfde manier zijn ontstaan als geluid; laten we, om mijn punt te begrijpen, de vraag stellen wie geluid heeft verzonnen? Hoe weten we dat geluid geen woorden zijn in hun ruwe vorm. Ik bedoel, vroege mensachtigen gebruikten geluid om te communiceren en zij verstonden elkaar perfect zoals wij dat vandaag doen. Ze zouden verschillende geluiden gebruiken om verschillende dingen te communiceren, net zoals wij verschillende woorden gebruiken om verschillende dingen te communiceren. Naar mijn mening is Trevor’s theorie onjuist — geluiden zijn oude woorden en geluiden werden door niemand gemaakt. Daarom is het veilig om te zeggen dat woorden helemaal niet gemaakt zijn. Ze waren er al toen het eerste wezen verscheen; dat brengt ons bij de oerknaltheorie (een theorie die alle andere wetenschappelijke theorieën tot een leugen maakt) … Een ander verhaal voor een andere dag…
CARLY McCall
– johannesburg, gauteng, zuid-afrika
26 april 2012
Hi.
Ik ben niet bekend met het liedje waar je het over hebt, Carly, hoewel ik de muziek van Damian’s vader geweldig vind. Maar als ik een liedje hoor dat ik mooi vind, krijg ik vaak een sterk déjà vu gevoel dat de woorden en de melodie altijd al hebben bestaan, dat het liedje er altijd al is geweest, en dat het enige waarmee ik speciaal ben bevoorrecht, is dat ik een naam heb waarmee ik naar dat patroon kan verwijzen.
En misschien heb ik op een bepaalde manier wel gelijk: Wiskundigen die aan getaltheorie werken, kennen dit gevoel vooral omdat de vreemde feiten en verbanden van de getaltheorie die zij ontdekken, er in feite altijd al waren. Misschien heb je gelijk dat de woorden er altijd al waren en dat we ze gewoon zijn gaan “zien”, op dezelfde manier waarop Pythagoras en andere wiskundigen de getallenrelaties “zagen” die er altijd al zijn geweest.
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Striving to live Aloha
April 27, 2012
I totally agree Mr Mooney (hope its safe to call you that)… Maar getallen zijn een heel ander verhaal dan woorden, ze functioneren niet op dezelfde manier. Nummers zijn meer complex en systematisch… Woorden kwamen vanzelf… En er zijn geen regels voor zoals voor getallen ik geloof dat ze zijn verzonnen door iemand omdat en die iemand is van hoog intellect in conclusie getallen hebben we gemaakt miljoenen zo niet miljarden jaren na woorden en het is een groep mensen niet een, het is ook duidelijk dat getallen blijven verbeteren of verbeterd door mensen.
Mijn punt is woorden zijn niet gemaakt, en getallen waren… Zodra een woord is gevormd is er geen verbetering of controle of het het bestaan van andere woorden als voor getallen moeten zij hey accommodate en valideren het bestaan van anderen… Bijvoorbeeld als 1+3=4 en 2+2=4 dan is 1+3=2+2 dus het getal 4 kan nooit iets zijn als 3+ een getal groter of kleiner dan één… een getal moet altijd een equivalent hebben en wordt beperkt tot en beheerst door equivalenten van anderen…
Dus het is veilig om te besluiten met te zeggen dat de complexe aard van getallen bewijst dat ze gemaakt zijn en de eenvoudige aard van woorden bewijst dat ze op natuurlijke wijze zijn ontstaan. Net als geluid, zijn ze biologisch geprogrammeerd in ons DNA. Ik bedoel, zelfs een humanoïde met een extreem laag intellect kan communiceren. Ik ben er niet zeker van dat ze konden tellen. Getallen zijn dingen die nu gemaakt zijn.
Hoop maar dat je mijn punt begrijpt, ik maak dingen vaak ingewikkeld.
Voor de liefde voor kennis,
CARLY
CARLY MCcall
– johannesburg, Gauteng, zuid-afrika
April 28, 2012
Dank je wel, Carly. Ik hou ook van kennis en denken! Maar als ik me verdiep in onderwerpen die ik leuk vind, zoals filosofie, kwantummechanica, getaltheorie en bewustzijn, realiseer ik me dat ik niet helemaal de denkkracht heb die ik zou willen hebben; voorbij een bepaalde diepte kan ik diepe onderwerpen gewoon niet volgen.
Hierbij de hoop dat u, in de onsterfelijke woorden van Louis Armstrong, veel meer zult leren dan ik ooit zal weten …
Regards,
Ted Mooney, P.E.
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Streven naar Aloha
December 16, 2012
Ik ben slechts een onervaren 13-jarige, maar ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan deze draad.
Laten we eens nadenken over tijd. Op dit moment is het bijna tijd voor mij om naar bed te gaan. Toch is tijd niets anders dan een organisatorisch schema dat ons in staat stelt een doel te geven en ons leven op een meer zinvolle en geaccepteerde manier te kanaliseren.
Dit uitgebreide systeem van tijd is niets anders dan een entiteit die door mensen is bedacht om hun leven gemakkelijker te maken. Niet alleen is het universeel aanvaard, maar de doeltreffendheid ervan is keer op keer bewezen door mensen zoals wij, die elke dag ons leven leiden. Bovendien, als een ander mens zijn eigen tijdsysteem zou bedenken, zou hij volgens een ander schema werken dan de rest van ons en het zou uiterst moeilijk zijn anderen ervan te overtuigen hun universeel geaccepteerde tijdsysteem te veranderen.
Op dezelfde manier is taal niets anders dan een uitgebreid systeem van geluiden, gecombineerd om betekenis te geven aan andere leden van een soort. Eén taal is niet universeel aanvaard, maar wordt algemeen aanvaard door ten minste een kleine groep mensen, en daarom maken kinderen geheime talen om onderling te communiceren. Het geeft hen een eigen gevoel van expressie en identiteit, en ook een gevoel van mysterie en opwinding.
Mandarijn is momenteel de meest gesproken taal, maar Engels de meest erkende, daaruit zou volgen dat Engels niets anders is dan een uitgebreid klanksysteem dat is ontworpen zodat mensen met elkaar kunnen communiceren. Je zou je eigen woorden kunnen verzinnen, maar tenzij ze algemeen aanvaard zouden zijn, zou niemand ze begrijpen of het ermee eens zijn. Probeer bijvoorbeeld eens een dag “flubberglubber,” te vervangen door “de”. Geniet van het kijken naar de reacties van je vriend… probeer het niet in de klas.
Dus ik denk dat woorden niets meer zijn dan kleine combinaties van klanken in een uitgebreidere combinatie van klanken die algemeen aanvaard zijn zodat mensen met elkaar kunnen communiceren.
Taher
– Dubai, UAE
mei 18, 2016
Q. Wie heeft woorden uitgevonden is alles wat ik wil weten!?
Angelina L
– Denver Colorado
A. Hallo Angelina. Het was Jorge Perez in Buenos Aires, Argentinië op 16 juni 1513. Rond het middaguur denk ik omdat de Almanakken van die tijd zeiden dat de zon sterk scheen. Hij was toen 26 jaar oud. Het eerste woord was “flabbergasted”; het was niet “flubberglubber” zoals Taher hierboven beweert — dat kon niet, want de letter “u” werd pas in 1561 ontdekt in de bodem van een oude zilvermijn). Dubbelcheck het in Wikipedia en je zult het zien.
Regards,
Ted Mooney, P.E. RET
finishing.com – Pine Beach, New Jersey
Aloha — een idee dat het waard is om te verspreiden
januari 24, 2019
Niemand weet zeker dat een van de dingen die je zegt waar is. Het is een beetje zoals God niemand weet of hij echt is of niet maar toch verzinnen mensen dingen over hem zodat iedereen het mis kan hebben … denk dat we het nooit zullen weten
cymoria collin
– springfield, Illinois
deze tekst wordt vervangen door bannerText
Geef een antwoord